Wednesday, June 1, 2011

KAU CHILL SIKIT BOLEH TAK


"weh mana pencilbox aku doh! alaaa mana ni! kuliah aku lagi 10 minit weh!"

"wehh mana ni. alaaa mana ni. alaaa. uhuu~" bernada cemas


seorang gadis memekik di bilik, berlari kehulu hilir tanpa arah tuju. menyelongkar segala apa yang boleh diselongkar dengan rakus. kemudian mengeluh beberapa kali dan kadang merengek. mengganggu ketenteraman roommate beliau yang sedang memakai liquid eyeliner dengan penuh berhati hati bagi seimbang tajamnya kanan dan kiri mata.

jika ini berulang, nescaya aku akan cocok mata gadis itu dengan eyeliner aku!
aku lantas memberikan pandangan tajam dan menyirap.


"kau chill sikit boleh tak??!!!!!!!!!!!!!!!"


tahap kesabaranku memuncak. amarahku makin menggila lebih-lebih lagi apabila eyeliner kini telah comot dan rupaku tak ubah macam badut gila.

dengan garis mata separa dengan kening, aku menuju ke arah gadis itu. bergerak ke mejanya. membuka laci, kemudian menutupnya kembali. membuka beg nya, menutup kembali. kemudian aku menoleh ke katilnya. mengangkat tilam, lalu aku ternampak pencilbox berwarna PINK beliau. aku hulurkan.





senyap.





"weh thanks weh. aku gelabah do tadi. thanksss" sambil berlari keluar beliau tuturkan.

___________________________________________

haa cuba la cari cincin hilang dalam tongkang tu. ada bran?
ni time aku berkemas nak blah dari matrik.



itu situasi pertama yang dapat kita gambarkan. okay serious aku menyirap betul dengan orang yang cepat gelabah plus bising je mulut dia nih. aku susah sikit nak adapt and aku tak boleh terima kadang kadang dengan orang yang perfectionist. apa persamaan diorang? gelabah.

cuba kau fikir, kalau kau hilang barang, kalau kau jerit jerit maki hamun, kau rasa pencilbox kau tu rasa cuak dan berlari balik ke pangkuan ke? TIDAK, bukan? jadi, apa kata take a deep breath, sit, and think. bila last korang guna barang tu. kalau tak jumpa, tak payah nak menangis. membazir air mata, okay. baik korang mintak je kawan korang pen. perempuan selalunya ada banyak koleksi pen. diorang tak boleh hidup gembira kalau kawan diorang punya pencilbox lebih kembung dan padat daripada diorang.

___________________________________________



serabut aje kerjanya, orang tengok pun menyampah



situasi kedua

"kau ni memang *****. jantan tak guna!! BAB* kau!!"

prang!!

itu dia. tepat ke dinding! balingan bergaya dari rakan kita yang frust bercinta dan terlampau ikutkan rasa amarahnya. 8/10 markah aku bagi sebab handphone dia dah pecah berkecai. lagi 2 markah tak dapat bagi sebab dinding tu tak pecah. nak kata vandalisme, tak boleh sebab dia tak rosakkan harta awam. dia rosakkan harta dia sendiri. tapiiiiiiiiii. bila hidung kembang dia dah kempis, dan bila dia dapat berfikir dengan waras, dia akan menyesal. sebab dah tak boleh nak tengok gambar akibat skrin handphone dah jadi warna warni. cantik gila. apa lagi, hantar kedai la kak. dan kemudian, gunalah handphone kawan untuk menerima pujuk rayu sang kekasih. :)


tarik nafas, chill. macam chibi maruko chan ni.



ketiganya, tak habis lagi nak kupas pasal perasaan takut lipas sampai melompat memeluk mana mana jantan yang muka macam komunis pun, hanya kerana tak dapat nak lawan ketakutan sendiri.

4. macam mana pulak dengan yang menangis ketakutan bila tahu bilik korang tu ada sejarah cerita hantu yang diceritakan oleh pakcik cafe dan juga 'professor serba tahu'.

5. tak kurang jugak dengan yang ikut sama menjerit bila hostel korang ada histeria. orang lain yang disampuk hantu, satu asrama ikut menjerit apa kehe? adakah korang turut serta menjiwai watak? pergi castinglah, untung sabut boleh jadi pelakon macam Maya Karin.


ada bintik sikit kat muka pun dah kecoh sekampung. :">


6. ada lagiiii... yang mengamuk sebab orang tak susun barang ikut abjad, atau tak 'jeng' (tegangkan bedsheet) katil betul betul sampai lambung syiling pun terpantul balik. ada yang sanggup duduk atas lantai semata mata taknak kedutkan katil.

chill la sikit brader. nak kemas, nak bagus, nak perfect, nak lepaskan perasaan, nak ekspresikan feeling, emotion semua takpayah gelabah sangat. belajar untuk chill sikit.


lek luu. sap kok luuu.


walaupun tak hisap rokok, tapi kot ye pun jangan over sangat.

tengok. gua patah kaki pun rilek je. apadahal?


p/s : aku pun menggelabah jugak. aku taknak keluar bilik atau rumah kalau baju aku tak bergosok. walaupun sekadar nak pergi lepak maplay, pergi koko ke, malah turun cafe sekalipun. aku akan gosok baju. chill, chill jugak. image kena jaga beb. tapi bella, chill sikit. tak mati pun kalau seluar tracksuit kau kedut sikit. HAHAHA :D

24 comments:

Shurazirah Sukhur said...

hahah nice entry babe!!i loikee..walaupun kadang2 aku gelabah cam situasi 1..hahahaha tapi bagus gak ko post entry ni..at least, bagi kesedaran kat aku supaya lebih chill lain kali..hoho :D

bella lim said...

hohoho. tenkiu. chill sikit. haha

Liyana Aziz said...

glabahtek... muahahhahahaha... org selalu gak menggelabah...

bella lim said...

liyana ; haha. yeke? relaks, relaks. :D

BudaKamponGugup said...

comel je entry nie..bagus2 amalkan selalu chill baru la hidup nie tak serabut walaupon kita dalam keadaan serabut..kan kan kan...

bella lim said...

haah. haha betul betul betul. :D

fifianggun said...

eh patah kaki kenapa?

bella lim said...

jatuh tangga library. ni time kat matrics lagi. hujung tahun lepas. haha

kura said...

amboir. nak p kuliah pun beria beliau pakai "liquid eyeliner"! Haha..

Sgt la xpatot baling hp kat dinding, baik makan panadol 21 bijik. terus masuk hospital. then BF boleh dtg jenguk. aww! *cerita benar kat kmns ni. kwn kelas aku! Ops.

wooo. jaga image yaww. asal tak pakai tracksut cerut? sentiasa tegangg, xpayah iron. Hahah..

*pehal kaki patah? Hahaha.. Eh asal aku gelak ni. Ehh Haha

bella lim said...

kura, kau memang sangat menggugat kesabaran aku. haha.

1. jangan nak amboir sangat! haha. liquid eyeliner tu tak silap aku pakai sekali je satu sem. sebab leceh. hehe. hiperbola sikit.

2. HAHHA. gila best. boleh lepastu pukul bf dia pulak bg sama sama masuk hospital.

3. trackcuit cerut? nak aku tercalon golongan pelik? ahha

4. kaki patah? haha. kau baca sendiri. older post! :P

thanks yawww!

Mira Cikcit said...

tahan lasak jugak bella ni eh.. patah kaki pun boleh senyum lagi

kura said...

HAHAHA..

oOooo.. Kenapa tak ckp pernah pakai setitik je? lg hiperbola wo! Hahah

Haishh.. Tu taktik lama, klu dua2 masuk hospital. mmg keje nye nak berdating jela kan kat wad tu. amboir!

Tak da la peliks sgt, klu kau pakai trksut cerut, boleh masuk blog! Hahaha

mls baca, baca komen kat atas ni sudaa. Ooooo jatuh tangga libry! Aduduhhhh.. HAHAHAHAHA

bella lim said...

mira ; hahaa. tak sakit sangat pun. kelakar lah time tu. sebab ingat seliuh je. tapi pedih gila.

bella lim said...

kura ; AMBOIR lagi! hahaha. jangan nak setitik sangat la. kau pakai eyeliner pun tk. haha.

Aunty P :) said...

yes ini best !
cool je an :)

sLpmEpLz™ said...

bangga patah kaki pakai bju kmns haha

bella lim said...

@ aunty P ; haha. tenkiu

bella lim said...

@sLpmEpLz ; HAHAH. haruslah. jatuh kt tangga library tu kak. matrics tk bagi insurance pun

www.dunialandax.com said...

bhahha..aku paling bengang ngan orang yang bangang baling henpon sebab awek/balak ..bapak bodoh,kalau ko tak nak fon tu,bek ko bg pengemis tepi jalan sana..(kalau bg aku,habis ah blue kau dan awek kau aku edar)

p/s:kalau suar track pun kau nak iron,meh sini,aku iron kan muka kau skaliaku tgok dah kedut semacam je..=P

bella lim said...

landak ; HAHA. pasal phone, bukan semua orang ada blue cam kau. :p

HAHAH. setan lah kau. sukati akulah nak iron, penampilan itu penting :D

www.dunialandax.com said...

cilake..aku mane ada rakam blue bai..aku pnyer fon bapak suci..tak tau le kalau henpon 3310 ni boleh masuk blue..HAHA..


p/s:ko ni kekadang bajet perfect gak,track suit pun nak iron...haha

bella lim said...

landak ; bajet perfect? aww. hahaha. kasar tu kasar! aku bkn bajet perfect laaa. aku tak suka nampak selekeh. mak aku marah

www.dunialandax.com said...

Kasar kan?ni la naluri lelaki,tak tau le kalau kau punye naluri pun kasar cam laki!HAHAHA

bella lim said...

naluri aku special, aku flexible. kadang boleh emo, kadang chill. kalau dalam kes kau, pnampar boleh kot. hahaha